Vergrendeling

Plaats reactie
Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Vergrendeling

Bericht door Fons Rouwhorst » wo 02 dec 2015, 16:44

Het geheugen laat mij vandaag een beetje in de steek.

De fragmenten in de tijdlijn kan ik niet meer verplaatsen, allicht heb ik ergens op geklikt waardoor er een vergrendeling in de tijdlijn is ontstaan. bv Wanneer ik de scenes rechts allemaal markeer en ik wil ze gezamenlijk verplaatsen krijg ik er geen beweging in. Ook een afzonderlijke scene kan ik niet verplaatsen. Via welk knopje kan ik de vergrendeling ontdaan maken ?

gr Fons

Remy Van Looveren
Berichten: 47
Lid geworden op: do 24 okt 2013, 16:44

Re: Vergrendeling

Bericht door Remy Van Looveren » wo 02 dec 2015, 17:06

Beste Fons,

Je kan elk object in de tijdlijn 'fixeren'. D.w.z. : dat je er dan geen beweging meer in krijgt. Je kan het dus niet meer verschuiven binnen het spoor waar het op staat, en ook niet verticaal verplaatsen naar een ander spoor.
Dat fixeren doe je door met de cursor in een object te gaan staan, rechtermuisklik en dan bij het openklappende menuutje te kiezen voor 'status' en dan kies je voor fixeren.. Vermoedelijk heb je dat 'per ongeluk' gedaan. Deze mogelijkheid kan je ook gebruiken op meerdere objecten tegelijkertijd. Selecteer dus verschillende objecten, ga in één van die objecten staan en doe zoals hierboven gezegd.

Om een fixatie op te heffen doe je dus eigenlijk net hetzelfde : ga in het object (of verschillende geselecteerde objecten) staan kies uit het uitgeklapte menuutje 'status' en kies ook dan voor fixeren.
In het infobalkje onderaan elk object (dat geel wordt als je het aanklikt) verschijnt bij een fixatie een sleuteltje. Dat sleuteltje verdwijnt bij het opheffen van de fixatie.

Hopelijk ben je hiermee een beetje geholpen.

Succes

Remy

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 695
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Vergrendeling

Bericht door Cuno Wegman » wo 02 dec 2015, 17:07

Hallo Fons,

Dit verschijnsel wordt 99 van de 100 keer veroorzaakt door twee objecten die verhaakt zijn (meestal op hetzelfde spoor op hetzelfde tijdstip).

Het punt waar die probleem zich bevindt is eenvoudig te vinden:
- zet de locator aan het begin van de tijdlijn
- kies in het menu Extra - Project controleren (of druk op Ctrl+T)
- als de locator blijft staan, is het verhaken niet de oorzaak van jouw probleem. In alle andere gevallen:
- de locator springt nu naar het punt in de tijdlijn waar het probleem zit.

Door maximaal in te zoomen op dit punt (met de +-toets) kun je zien wat er daadwerkelijk aan de hand is.

Een bekende oorzaak is twee Markers die te dicht op elkaar staan (overlappend bij maximaal inzoomen).
Maar het kan bijvoorbeeld ook een ander object zijn met een duur van (bijna) nul...

Succes!
AVé,
Cuno

Fons Rouwhorst
Berichten: 45
Lid geworden op: di 06 mei 2014, 11:22

Re: Vergrendeling

Bericht door Fons Rouwhorst » di 08 dec 2015, 17:15

Bedankt Rémy en Cuno voor jullie aangedragen voorstellen.

In het gereedschappen menu ( volgende objecten verschuiven en vastklinken ingeschakeld ) bleek het probleem te zitten. Ik weet niet meer hoe ik heb opgelost maar daar zat het probleem. Fijn dat er deskundigen zijn die mee willen denken.....geweldig. Prachtig forum.

Ite Boersma
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 16 okt 2013, 12:26

Re: Vergrendeling

Bericht door Ite Boersma » vr 13 jan 2017, 09:17

Cunno, hartelijk dank voor je antwoord, het was inderdaad een object met een duur van bijna nul die het probleem veroorzaakte en was dan ook nog gefixeerd, mede met de oplossing welke Rémy, bracht mij weer op het goede spoor.
Met vriendelijke groet, Ite

Plaats reactie