Video still of bevriezen aan begin of eind

Plaats reactie
Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Adri Snijders » vr 08 apr 2016, 09:02

Beste mensen goedemorgen,

Het is inmiddels enige tijd geleden dat Cuno tijdens de Stumpfl Gebruikers Groep een demo gaf hoe het eerste en laatste beeld van een video bevroren of stilgezet kan worden. Daar heb ik aantekeningen van gemaakt en die zijn inmiddels zoek. Ik sluit zelf niet uit dat het ergen op het forum staat maar ik kan dat niet vinden. Kan iemand mij helpen.

Groet,


Adri

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Cuno Wegman » za 09 apr 2016, 18:57

Hallo Adri,

Even in korte stappen:
- markeer een deel van de tijdlijn, waarbij het begin van de selectie moet samenvallen met het beeld dat je wilt bevriezen (dus aan het begin of het einde van de video, in jouw geval).
- kies in het menu voor Uitvoer - Beeldsequentie...
- selecteer bij Tijdlijngebied de optie Alleen het gemarkeerde deel van de tijdlijn
- geef bij Beeldsequentie opslaan als een bestandsnaam en -locatie op
- klik op Volgende
- kies de juiste hoogte en breedte (of klik op de knop met het kader om de screengrootte direct in te vullen)
- zet een vinkje bij Alleen het eerste frame als losse afbeelding opslaan
- klik op Volgende
- klik op Voltooien
En klaar is Kees (of Adri, of de afbeelding).
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Adri Snijders » zo 10 apr 2016, 12:46

Cuno,

Bedankt voor het antwoord maar ik heb nog geen succes. Dat kan komen door mijn vraagstelling of onjuist handelen bij: markeer. Mijn tekst had moeten zijn moet zijn de eerste of laatste videobeeld bevriezen en niet eerste en laatste. Met markeer, bedoel je daarmee dat de band onder de video over de gehele lengte geel wordt. Omdat dit niet de bedoeling leek heb ik alleen het laatste beeldje losgeknipt en gemarkeerd.

In het tijdlijngebied kan ik de optie alleen het gemarkeerde deel van de tijdlijn, niet aanklikken. De tekst staat in het grijs terwijl de andere posities in het wit staan. Dit zelfde effect ontstaat overigens ook als de band over de gehele lengte geel is.


Groet,

Adri
Laatst gewijzigd door Adri Snijders op ma 11 apr 2016, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Cuno Wegman
Berichten: 693
Lid geworden op: vr 15 feb 2013, 16:25
Contacteer:

Re: Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Cuno Wegman » zo 10 apr 2016, 13:55

Hallo Adri,

Het geel worden van de band onder een object is een gevolg van het selecteren van dat object.

Her markeren van een deel van de tijdlijn gebeurt door de muisaanwijzer op de dunne grijze lijn tussen twee sporen te zetten (de muisaanwijzer verandert dan van vorm: een soort H met een CTRL er boven) en dan met ingedrukte Ctrl-toets naar links of rechts te slepen.
In de helptekst staat dit beschreven onder Zeitbereich markieren.

Alleen als op deze manier een deel van de tijdlijn is gemarkeerd, is de bijbehorende knop in de exportdialoog actief.

Met mijn beschrijving wordt altijd alleen het eerste beeld van het gemarkeerde deel van de tijdlijn als afbeelding opgeslagen.
Dus als je de video wilt starten vanuit een stilstaand beeld, moet het gemarkeerde deel beginnen bij het begin van de video (let er op dat het eerste frame van een video soms zwart of incompleet is, dan de markering een fractie naar rechts beginnen). Om het laatste beeld van een video te behouden moet het gemarkeerde deel dus beginnen bij dat laatste videobeeld.

De lengt van het gemarkeerde deel maakt voor deze handeling niet uit (omdat we alleen het eerste beeld laten opslaan).
AVé,
Cuno

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Adri Snijders » zo 10 apr 2016, 16:40

Cuno,

Uitstekend, het is een honderd procentje!

Adri

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Adri Snijders » ma 11 apr 2016, 08:03

Cuno,

Misschien nog een aanvulling.

Op deze vroege zonnige maandagochtend zat ik nog wat te spelen en heb het volgende gedaan wat een aanvulling kan zijn op jou uitleg van video stills.
De video heb ik door op het plus teken (rechts van de play knop) te klikken zo ver als mogelijk uitgerekt. Hiermee is het eenvoudig om op een willekeurige plaats een videoframe aan beide zijden te splitsen. Met ingedrukte W toets heb ik dat frame uitgerekt en weer tussen de video geplaatst. Dit trucje is uiteraard ook mogelijk aan het eind of het begin van een video. Er ontstaat (wat mij betreft) een videostill. Ik kan dit slechts alleen op een beeldscherm bepalen en niet op een groot projectiescherm. Op deze manier beoordeel ik de kwaliteit op goed. Ik weet niet of het verlengen met ingedrukte W toets, van welk object dan ook, een Pro dingetje is.

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Jan Roeleveld » ma 11 apr 2016, 10:05

Adri,

Ja, dat is een 'Pro-dingetje'... :)
Succes..!

Groeten,

Jan

Adri Snijders
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 13:33
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Adri Snijders » ma 11 apr 2016, 10:19

Jan,

Vervelend voor die niet Pro-ers. Het lijkt mij dat het met die ingedrukte W toets flexibeler is en in ieder geval eenvoudiger. Welke ervaring heb je met de projectie kwaliteit? (op het computer scherm lijkt het goed)

Adri

Gebruikersavatar
Jan Roeleveld
Berichten: 285
Lid geworden op: di 17 sep 2013, 20:21
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Video still of bevriezen aan begin of eind

Bericht door Jan Roeleveld » ma 11 apr 2016, 11:06

Adri,

De beeldkwaliteit als 'still' is prima, bij geluid zijn er grenzen aan de kwaliteit.
Succes..!

Groeten,

Jan

Plaats reactie